lördag 28 februari 2009

Jag har blivit med hus, tror jag.
Jag har inte skrivit papper än men jag har bestämt mej och jag och säljaren är överens.

Det är inte första gången jag är med hus.
-82 byggde jag och min fd man hus i Vattnäs. Tyvärr tyckte jag att huset blev lite litet när familjen växte så vi sålde och köpte ett större hus i Oljonsbyn i Orsa. Det var ett sånt där härligt hus med vedspis, kakelugnar och innerdörrar från 1889. Dom var vackra. På den tiden hade vi 1 blandrashund, Totte, och en Beraded Collie, Napoleon. Ninni, min yngsta dotter var ca 2 år när vi köpte Napoleon och hon hade lite svårt för att säga hans namn så hon kallade honom Massepoloan. Som om det var lättare:) Vi skaffade kvigor och får till gården i Oljonsbyn den var i storlek 1.5 ha. Kvigorna hade vi en sommaren sen var det dags för slakt. Mycket god mat. Höns blev det också och kalkoner. Dom första kalkonerna vi köpte var jättesmå när vi tog hem dom så dom låg under värmelampa. En av dom höll på att dö i det lilla vatten som var inställt. Då fick han komma in till mej. Jag bäddade i en kartong med varma handukar. Handukarna höll jag varma i torktumlaren. Jag matade honom med sked en hel natt och han överlevde! Tyvärr varade lyckan inte så länge han dog några dagar senare.
Ja, detta hus flyttade jag ifrån frivilligt när vi skilde oss. Något jag ångrar lite idag alltså inte skilsmässan utan flytten. Jag hamnade i lägenhet, hyresrätt, så småningom köpte jag en bostadsrätt. Det blev en dyr historia så jag köpte mej ett hus. Det var ett perfekt hus för mej och barnen. Där föddes mina 2 kullar Tibetansk terrier. Som ni vet så växer barn och plötsligt var mina stora och började flytta hemifrån. Dom gick gymnasiet på annan ort och kom inte tillbaka hem. Där satt jag i mitt stora hus. Det var en våning för mycket. Det var bara att sälja och flytta till lägenhet igen. Sen träffade jag en karl och vi köpte ett hus tillsammans men det höll inte så det var tillbaka till lägenhet. Men nu hoppas jag att jag har köpt hus som jag ska trivas i resten av mitt liv eller i alla fall många år. Det är varken stort eller litet. Det ligger granne med skogen och det passar mej och hundarna perfekt och jag tror att det kommer att finnas höns på gården.
kramar

3 kommentarer:

  1. Ett stort grattis om det går vägen :)
    Betyder det att det inte blir nån husvagn då? Fast det är visserligen mysigt att tälta med ett stort koppel hundar oxå ;)

    /Jörgen Oinonen

    SvaraRadera
  2. Så mysigt det låter att flytta till ett litet hus i närheten av skogen! För att inte tala om att skaffa lite höns, jag skulle oxå väldigt gärna skaffa höns men iom att vi bor i bostadsrätt så får det vänta. Hoppas allt går i lås för dig och att du snart lägger ut bilder på huset =)

    SvaraRadera