måndag 13 oktober 2014


Älgjakt 2014.
Nu är det dags igen, älgjakt. Det är min tredje älgjakt och jag börjar känna mig trygg med hur det fungerar.


Det börjar med jaktmöte "dan före dopparedan". Allt gås igenom och lite diskussioner blir det men inte mer än att vi håller tiden. Lite kaffe och skitsnack innan hemförd för att packa ryggsäckar och ta fram jaktkläderna etc.


Dag 1.

Vi startar med genomgång av passlinjer och hundfärder kl 07.00. För att hinna dit i tid ringer kl. 04.15.
Jag har fått vägpass efters om jag har problem med hälsenorna och har lite svårtt att gå i terrängen. Inte så dumt att sitta nära men samtidigt inte så kul att sitta så nära vägen. Första dagen startar längst bort på markerna mot Malungsgränsen. Jag har ett ganska bra pass, kan nog kanske skjuta om det kommer en älg det är inte allt för många träd ivägen. Lasse och våran jämte Märta startar i närheten av mig. Vi har fler hundar i laget och dom går längre österut. Passgrannen ropar på radion att Lasse ska komma dit för hon har färska älgspår hos sig. Lasse tar med sig Märta och går dit tar upp spåret med Märta i band en bit sen släpper han henne och det tar ca 5 minuter innan smällen. Första älgen ligger och det är Märta som jagat upp henne. Märta följer älgen och skäller lite på den där den ligger innan hon springer i väg för att försöka hitta ytterligare en älg. Det blir ingen mer så vi bryter upp för att äta lite och hinna med ytterligare ett område. Den skjutna älgen kommer på släpet till rastplatsen och Signe får bekanta sig med den.


Det regnar hela eftermiddagen, inga djur.





Dag 2.

Start vid sågen kl. 07.00 Idag är det uppehåll. Vi har 6 hundförare och 5 hundar + lilla Signe så idag får Lasse börja dagen på pass. Jag har ett pass på ett hygge med bra sikt.


Det tar inte lång tid förrän första älgen ligger. Det var en tjur som kom från ingenstans rakt in framför passlinjen. Efter nån timme börjar det småblåsa och där jag sitter blir det jäk...t kallt.

Vi sitter länge det är ett himla liv på radion vi hör grannlaget också. Jag tröttnar stundvis på skrap och prat så jag stänger radion för att vila öronen och kommer på efter ett tag när jag tycker att det börjar bli lite väl tyst att det är jag som inte har radion på.
Plötsligt smäller det inte bara ett skott det är många. Radiotystnad plötsligt, ingen säger nåt, alla väntar. Vad hände? Nån börjar fråga, ingen får svar. Till slut får vi veta att han som sköt har lånat ut sin radio. :) Info kommer om att en tjur ligger. Det visar sig vara en 17 taggare. Den skulle man fått på kornet. Ja det är bara att gratulera han som sköt.




Signe har hittat meningen med livet :)


Efter det var vi värda en skön värmande brasa och en massa korv.



Dags för pass 2 och Lasse och Märta får gå. Har ett bra pass med bra sikt. Ett bra ställe att elda på så det gör jag så jag ska få upp värmen. Har visst glömt radion i en av bilarna, ja inget att göra något åt, Jag ringer Lasse och talar om detta så han kan meddela mig om nåt av vikt händer. Jag har ju pejlen så jag ser vart Märta är. Det händer inte så mycket, Märta och Lasse försvinner längre och längre bort så till slut hämtar jag Signe i bilen så hon får vara med mig en stund. Det var väl ingen höjdare, jaga lingon när man kan jaga älg.
Ingen mer älg idag.
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar