tisdag 14 oktober 2014

Älgjakt dag 3

två jägare på väg till pass
 Idag är det Signes tur. Det är stort, hon har aldrig jagat riktigt bara varit i skogen och kollat läget.
Husse ska gå en ganska smal remsa nära vägen, 45:an, det tycker jag inte om. För nära vägen med mycket tung trafik. Lite orolig blir jag men Lasse lugnar, han ska banda där det är smalast så inte min lilla pussgris springer ut framför nån lastbil.
 Ja man kan inte anklaga Lasse för att skynda sig och nu har även Signe fått känna på det :)
Hon vill iväg men Lasse är inte färdig då vänder hon sig till nästa jägare som verkar färdig. Kan vi gå nu snälla?
 Det är kallt och småduggar så jag gör upp en eld direkt. Sitter vid vägen och har väl inte så där jättebra pass inte många skjutlägen men det kanske inte gör nåt. Jag får ju sitta och andas och titta på elden. Det händer inte mycket idag så det spelar ingen roll vart jag sitter. Älgen verkar ha tagit semester och åkt utomlands, i Kättbo är den i alla fall inte.
 Efter många timmar på pass är det många jägare som är hungriga och kalla, det är tur att vi kan göra eld som blir en mysig samlingsplats där erfarna jägare berättar historier för oss med mindre erfarenhet men man undrar ju hur mycket som är sant och hur mycket dom överdriver :) Det spelar mindre roll eftersom det är roligt att höra dom.
 Dags för Märta att få jaga en sväng. Det blir inget stort område klockan är redan mycket.
Tyvärr hittar vi ingen älg idag, varken Märta, Signe eller nån annan av hundarna.
Vi hoppas på bättre jaktlycka i morgon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar