onsdag 10 oktober 2012

Dag 4
Vilda västern

Ännu en dag i skogen till ända.
Börjar som vanligt klockan 7.00 med genomgång från gårdagen och dagen. Idag ska jag sitta på ett pass som bara ligger ett stenkast från bilen:) Lite lat ska erkännas att jag är. Klockan är 7.45.
Ja jag börjar som vanligt med att göra det lite mysigt åt mig. Idag tänder jag en eld direkt sen tar jag fram termosen och funderar vart jag ska ha stolen. Väl på plats sätter jag mig och kollar lite på Fb innan det känns som om folk börjar hamna på plats och detär dags att vara redo om det skulle dyka upp något fyrbent djur.
När vi åkte ut till passet såg vi en ko med kalv på det område som var tänkt till eftermiddagen. Yes tänkte jag så kanske Märta får ta dom.
Klockan 8.25 hör jag skott men inget mer.Klockan 8,30 ser jag en av hundarna men han bryr sig inte om nåt annat än leta älg:)
Klockan 8.41 pang, pang, pang.Det viner runt öronen på mig fick nästan känslan av att det vore bäst att ducka:) Jag osäkrar i alla fall bössan efter ett skott för att vara säker på att jag kan skjuta om älgenkommr förbi. Som tur var behövde jag itne det passgrannen sköt så det räckte, älgen dök. Det var häftigt.
Jaha då var det väl klart för idag tänker jag men icke. Klockan 10.05 pang ännu ett djur ligger.10.15 ännu ett skott men det här gången blev det miss. Nu börjar vi alla känna att det är dags att bryta för att grilla lite korv och byta område.Hundarna hittar inget mer verkar det som och jaktledaren bestämmer att vi bryter bara sista hunden är kopplad. Vi väntar och väntar.
Plötsligt låter radion, två djur är sedda går mot passlinjen Gävunda rå. Det är där jag sitter. Oj nu blev det fart igen. Väntar på hundskall men det kommer inga. Väntar. Har redan plockat i hop allt och vill inte plocka upp det igen så där sitter jag utan varken kaffe eller annat:(
Väntar.
Klockan 12.30 smäller det plötsligt nära väldigt nära. Det blir en sån där vinande känsla igen. Passgrannen hundra meter bort har skjutit och älgen ligger. Oj oj oj idag har vi visst tagit igen massor.
Vi bryter och samlas för lite korv och snack. Det blir ingen mer jakt idag vi åker istället till slaktladan för att flå fyra djur men först tar jag och Lasse reda på ett hjärta och en lever. Hjärtat röker vi och levern torkar vi till hundarna. Klockan 16.30 åker vi hemåt. Idag är jag värd ett glas vin:)
kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar