torsdag 11 oktober 2012

Dag 5
Vargen kommer






Klockan 7.00 samling somvanligt. Det går snabbare för varje dag vid samlingen.
Klockan 7.50 på pass. Samma pass som går morse. Det är vackert här på en höjd i tallskogen. Vi har beslutat att jag flyttar upp lite grann för att inte missa om älgen kommer nere i svackan, det gjorde den nämligen sist jag satt här upptäckte passgrannen när han gick tillbaka till bilen.
Klockan 8.50 tror jag att man har skjutit älg,jag har inte hört något men det sägs så på radion. Nu har vi skjutit dom vuxna vi får skjuta.
9:25 ropar jaktledaren på radion att han sett varg. Hundförarna skyndar sig att koppla sina hundar. Det är bara jaktledaren som inte får fatt i sin hund. Det känns inte bra. 9.33 säger någon att vargen är synlig bara en liten bit från mig. Jag sitter lugnt och försöker tänka mig vart han skulle kunna dyka upp. Plötsligt är han där. Jag sitter där jag sitter och tror att jag slutar att andas. Han rör sig långsamt stannar vänder huvudet mot mig, men jag tror inte han tittade rakt på mig jag fick inte den känslan. Han går vidare och försvinner. Det hela går otroligt fort samtidigt som det känns som om tiden stog stilla. Det är obeskrivligt.
Jag lyckas förmedka mig via radion och tala om vart vargen gick sen sitter jag där och funderar om det var sant.  Ja det var sant. Tårarna kommer och rinner till och från resten av dagen. Tänk att jag har fått vara med om nåt jag trodde var en dröm som inte kunde gå i uppfyllelse. Jag ryser av lycka. Jag kommer att ha den bilden på näthinnan länge, hela livet hoppas jag.
Ca en halvtimme senare när jag inte kan hålla mig längre utan måste gå och se om jag hittar några spår efter vargen skrämmer jag i väg en tjäder. Det har varit en händelserik förmiddag jag sent ska glömma.
11.30 avslutar vi förmiddagens jakt och samlas för lite lunch.
Vi pratar varg och gubbarna slänger väl ur sig frågan om jag hade bössan långt bort eller varför sköt jag inte. Dom säger dett med ett leende för ingen av dom hade gjort annorlunda.
Klockan 13.00 är vi ute på pass igen. Tre hundar är igång nu och det tar itne lång stund förrän hunden närmast mig skäller och klockan 13.20 hörs  ett skott. Kalv skjuten. Han ligger men är inte död men det tar.inte mer än en högst två minuter så hörs ett till skott. Kalven är död.
Jag sitter och hör hundarna skälla och plötsligt ser jag nåt som rör sig i skogen. Här kommer kon en liten bit ifrån mig. Hon får vittring av passgrannen och vänder stegen mot mig. Hon är bara några meter ifrån mig men bryr sig inte ens när jag tar radion och talar om att kon är hos mig. Hon går vidare ut från våra marker. Jag hade kunnat skjuta hennne utan större problem tror jag men vi hade ju inte fler vuxna tilldelade oss.
Klockan 16.00 avslutar vi för dagen.

Dagen avslutas med en god middag hos far med grillat, vin och whiskey.
Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar