tisdag 9 oktober 2012






Dag tre

 

Äntligen nu har jag sett älg:)
Vi tar det från början.
7.00 samling i Kättbo för att höra om nån såg nåt intressant i går och för att prata om vad som ska hända idag.
Klockan 7.30 på pass. Bilden visar dagens pass, bössan mot trädet, termosen urplockad för morgonkaffe.
Idag är det tyst. Det verkar inte hända så mycket menplötsligt hör jag skällande hund. Det kommer från höger och det är därifrån jag vill att älgen ska komma om den kommer.  Det verkar vara lättast att skjuta om den kommer från det hållet. De är ju så när man sitter på pass att man måste kolla vart man kan skjuta. Det är ju inte bara att skjuta vilt omkring sig. Först måste man kolla vart man har passgrannarna. så att man inte skjuter åt det hållet för det kan gå illa. Sen gäller det att se om man har några bra skjutgator runt sig så tiitar man efter ställen som inte har en massa grenar eller små träd i vägen det ska ju helst vara fri väg för kulan att hitta sitt offer.
Ja tillbaka till hunden då. Det händer inte så mycket han går iväg och jag vet inte vad han skällde på. Nu sitter jag där och ska för tredje dagen försöka hitta ett lugn så att jag får öka på den positiva energin som jag så gärna vill ha mycket av. Det är inte lätt att sitta och göra ingenting. Jag är rastlös har för mycket energi på morognen tror jag för det känns som det går lättare på eftermiddagen.
Klockan 11.30 hörs äntligen två skott. En kalv är påskjuten men inte död. Vi sitter kvar, länge. Mitt i allt hörs enröst på radion som säger " lugnar er för nu ska ....... skjuta älg" Det visar sig vara en ung tjur som han fällde med ett skott. Till slut när klockan är 14.00 avbryts jakten och vi återsamlas för att grilla lite och omformulera oss. Vi måste hitta kalven.
Märta och Lasse tar ett område och Ninja med husse ett annat. Jaha jag fick också ett annat pass ett blött sådant men med ett bra läge för skott. Det var tyst länge. En hund skäller långt borta, Märta rör sig framåt det ser jag på pejlen. Jag har en egen pejl så att jag kan följa henne fast jag inte är med det är jättebra för jag kan se hur hon gör när hon är där ute. Hon gick sakta men säkert framåt utan att hitta nåt. Den andra hunden fick tag på kalven men tyvärr på grannmark. Det innebär att jaktlaget där fick kalven men vi var nöjda med att veta att den inte led mer.''
Ja vart tog då älgen vägen som jag såg jo strax innan vi var hemma ca 3 km bort bara stog han där på gärdet. Så vacker:) Tänka att vi åker flera mil om dagen för att försöka få syn på älgen när han finns så nära. Ja kanske det är den enda älgen jag får se den här veckan:)
kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar