söndag 7 oktober 2012



Kl 4.30 ringer klockan, dags att kliva upp. Ut med alla sex hundarna på en 3 kilometersrunda. Lasse är hemma och fixar frukost åt oss och hundarna. Matsäcken får han också ordna när jag är ute. Sen är det då dags att sätta sig i bilen och köra till Kättbo, ca 4,5 mil. När vi kommer dit känner jag att det är mycket kallare där än hemma;( Mycket folk är det nånstans runt 30 personer som under en vecka invaderar kättboskogen för att fösöka fälla 7 vuxna älgar och 7 kalvar.
Dags att åka till pass 23 som är mitt pass, Lasse har pass 24 så han är nära om jag behöver honom:)
Vi åker en liten bit sen är vi där. Klockan är 7,50.


















Sätter mig på ryggsäcken som har en stol. Laddar bössan, tittar mig omkring. Vart kan jag skjuta om han kommer, för jag vill inte skjuta en kalv helst bara en tjur. Jag har Lasse till vänster om mig och Johan till höger. Johan är så nära så honom ser jag. Det gäller att veta vart dom är så man inte skjuter åt det hållet, det kan gå riktgit illa.

Jaha nu sitter jag här och kan inte annat. Lite rastlös är jag, ja inte bara lite. Suck det händer inget....
Jo nu hör jag en hund.....Klockan är 8,55.
Händer inget.. Jo ett skott klockan är 9,05.
Hundföraren säger till i radion att ett vuxet djur är på gång. Alltså har han missat. Det är tyst.
Nu är han igång igen, hunden. Vov Vov.
3 skott, klockan är 9,25.
Tystnad en lång tystnad. Vad händer? Här sitter jag och vet inget, känns lite konstigt. Man tycker ju att skytten ska tala om vad som händer men det är tyst.
Till slut är han på radion. Det ligger en ko men hon lever. Hunden är där men jag kan inte skjuta måste närmare men det är svårt, mycket blötmark. En stund senare är han tillbaka i radion, kon är död.
Klockan 10,15 avbryts jakten, dags för återsamling och lite förtäring innan nästa pass.




Jag har turkisk yoghurt med lemond curd istället för smörgås. Det är gott, tar även ett kokt ägg. Känner mig ganska nyttig. Lasse äter macka och grillar sig en korv.
Dags för nästa pass. Märta ska få göra debut, Lasse går med henne, dom säger nämligen att det är blött och då tycker jag att han kan gå:) Lite taskigt kanske men jag vet att han vill. Klockan är 11.30.



Ja så här såg det ut på nästa pass 23 som ligger en bit längre bort. Jag frös lite så jag eldade en sur stubbe. Det gick inte så bra fick ha på tändvätska lite då och då för att elden skulle hålla sig vid liv.
Två jämthundar ute, åt varsit håll. Ja nu börjar det bli lite jobbigt att sitta stilla och inte göra nåt. Jag kollar pejlen, jag kollar elden, jag äter apelsin, jag är allmänt rastlös. Händer inget där ute i skogen. Tyst, tyst, tyst. Ja det var ju det jag ville att det skulle vara tyst och lugnt så jag kunde varva ner vid elden men jag blir mest bara stressad:(
Den ena jämten har gått igenom sitt område, klockan är 12.50.
Märta ger sig plötsligt iväg som om hon hittat nåt. Jag håller andan. Det går en stund men nej hon går tillbaka till Lasse som kopplar henne och jakten är slut för idag. Klockan är 13,10.



Kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar