måndag 8 oktober 2012

Dag två i skogen
Idag ringde klockan 04.00 för jag fick för mig att jag skulle göra ett yogapass innan hundarna skulle få sin runda.Det var riktigt skönt men lite överdrivet så imorgon blir det ingen yoga:)
Klockan 7.00 börjar vi vid sågen i Kättbo. Där träffas vi varje morgon för att få direktiv om dagens jakt.
Idag skulle hundförare med hundar gå över ett ganska stort område och jag skulle till mitt sämsta pass tror jag. En lång promenad över ett vattenfyllt myrområde och när jag säger vattenfyllt menar jag det. Ryggsäcken var tung, bössan likså. Fötterna försvann mer än en gång ner i underjorden där någon höll i så jag fick ta i för kung och fosterland för att komma upp. Sånt tycker jag inte om får nästan lite panik. Kklockan 8.00 var jag framme på pass det var bara att sätta sig och vänta. Det var blött även på passet men inte så farligt som jag trodde.
Där sitter jag nu och väntar och väntar. Inget händer. Jag försöker att andas, inte tänka bara vara men det är inte så lätt som det låter. Vill att det ska hända nåt. Nu säger dom nåt på radion. En av hundarna är borta har sprungit för långt är inne på grannmark. Jaha då har vi en hund kvar att hoppas på men vad händer? Den hunden får lukt på samma byte antagligen och någonstans på grannmarken förenas dom två:)  Klockan 12.00 avbryter vi jakten och åker till mötesplatsen som kallas Olles koja.Blir grillad korv idag det smakar jättebra.
Ok då var det dags för nästa pass. Klockan är 12.50. Märta får gå idag igen eftersom två hundar är borta. Lasse får gå idag också jag är lite trött efter den tunga promenaden fram och tillbaka över myren.
Jag skjutsar Lasse och Märta ut i skogen innan jag åker till mit pass som ligger ganska nära vägen den här gången. En liten bit över blötmark och jag lyckas väl en gång till att försvinna ner i blötan med halva benen. Klockan är 13.15
Väl på pass kommer knotten:( Jag lyckas göra upp en liten eld så försvinner dom snart. Jaha nu är det bara att vänta igen. Jag väntar och väntar inget händer. När klockan är 15.20 kommer äntligen Lasse och Märta till mig på mitt pass:) Jag blir jätteglad och Märta likså. Jakten avbyts och vi går ut till bilen. På vägen dit hittar vi björnspillning som vi ta med oss i en plastpåse för att skicka till länstyrelsen. Dom vill  DNA testa för att få en bild av hur många björnar som finns i området. Varg vet vi att det finns men vi har inte sett nån än.

                                 Så här ser våran varg Märta ut efter en lång eftermiddag i blöt skog.

Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar